امروز شنبه ۹۷/۰۳/۵ در ۶۷مین روز سال با تخفیف خرید کنید

چگونه از کوپن ها و کدهای تخفیف در خرید و فروش استفاده کنیم؟

با وبلاگ کاپول همیشه از اخبار، تخفیف ها و پیشنهاد های خرید جذاب با خبر باشید

چگونه از کوپن ها و کدهای تخفیف در خرید و فروش استفاده کنیم؟

خیلی ها دید خوبی به تخفیف و کدهای تخفیف و کوپن ندارند. از دید آنها، کمپانی ها، هیچ مشغله ای ندارند، به جز نقشه کشیدن برای به دام انداختن آنها. بر عکس بعضی ها، دید همیشه مثبت و بازی به این مقوله دارند و هیچ تخفیفی را رد نمی کنند، حتی اگر بر روی وسیله ای باشد که به آن نیاز ندارند. کد تخفیف در ایران مقوله رایجی نیست و معمولاً تخفیف های فروشگاهها، اگر باشند، عمومی و غیر هوشمندانه اند. در هر صورت، چند جمله در این مورد را که به ذهنم می رسید، را می نویسم تا گفتمانی باشد در این زمینه.
کد تخفیف، ایجاد تجربه خرید
یکی از رازهای تخفیف از دید فروشنده، فروختن جنس به کسی است که تجربه خرید قبلی آن را نداشته است. به نوعی، هدف، ایجاد تجربه خرید و تبدیل یک مشتری به خریدار دائمی است. بنابراین به عنوان مثال در فروشگاههای مواد غذایی، بیشترین تخفیف را بر روی اجناس نا آشنا می بینیم. حتی فروش موقت ممکن است به پایین تر از قیمت تمام شده آن باشد.
تخفیف راهی برای افزایش وفاداری مشتری
در طی پروسه تخفیف، مشتری با فرایند هایی درگیر می شود که به شناخت بیشتر او از فروشگاه و روند کاری آن منجر می شود. این پایداری ذهنی، در آینده یکی از معیارهای تبدیل مشتری به مشتری وفادار خواهد بود. به نوعی، مشتری، باید هزینه سنگینی در قبال تغییر فروشگاه خود و رفتن به فروشگاه جدید و شروع به یادگیری دوباره روند آن فروشگاه جدید بپردازد. این عامل مهمی در افزایش وفاداری مشتری است. برای درک این حس، همان حسی را به یاد آورید که هنگام تغییر مرورگر اینترنت خود داشتید و یا همان حسی که برای تغییر آدرس ایمیل قبلی خود تجربه کرده اید.
 کد تخفیف، ایجاد عدالت و فروش به قیمت متغیر
کد تخفیف در مقایسه با تخفیف عمومی روی کلیه اجناس، به فروشگاهها این امکان را می دهد که بسته به سطح مالی مشتری، کالا را به گران ترین قیمت ممکن برای هر مشتری بفروشند. استاد من حوصله گشتن میان قفسه های فروشگاه مواد غذایی برای دیدن یک کد تخفیف قرار داده شده میان قفسه ها را ندارد. اما من چرا؟ استاد من با چهار دلار یک گالن شیر می خرد و من در کنار همان گالن یک بسته نان یک و نیم دلاری رایگان هم برمی دارم. به هر حال منطقاً هم درست نیست، من و استادم، به یک قیمت کالایی را بخریم. او درآمد بیشتری دارد و باید در مقابل راهزنان اقتصادی، جیبهایش را بیشتر از من خالی کند.
کد تخفیف، راهی برای فیلتر کردن مشتری های هوشمند
در صف دوربین در جمعه سیاه ایستاده بودم. این دوربین حدود ۵۰ دلار از قیمت اصلی اش ارزانتر ارائه می شد. برای اطمینان بیشتر، از خانمی که کنارم بود، پرسیدم، شما چه قیمتی از اینترنت پیدا کرده اید. گفت، هیچ قیمتی!!! این خانم شانس آورده بود که در صف این کالا بود. چون کالاهای دیگری هستند که فقط عنوان تخفیف را خورده اند و عملاً از قیمت بیرونی بالاتر هستند. در کد تخفیف، فروشگاه، پرچم سفید صلح را به سوی مشتریان هوشمند دراز می کند و ضرر ناشی از فروش جنس به قیمت پایین تر به این دسته را، از دو گروه جبران میکند. یکی همان گروه استاد من که حوصله خواندن کدهای تخفیف را ندارد و به قیمت ثابت عادی جنس را می خرد و دیگری فروش جنس به کسی که مشتری واقعی آن نبوده است و فقط به هوس تخفیف آن را خریده است. فروشگاه می خواهد بداند که چه کسانی قیمت ها دستشان است و بهترین راه برای این کار، تخفیف های واقعی و غیر واقعی در مورد کالای خاصی است. اطلاعات شماره کردیت کارت هم تمام لیست خرید مشتری را دارد و به راحتی می توان، در آینده، رفتار خرید او را تحلیل کرد و با او همانگونه برخورد کرد که در رفتار خریدش نشان داده است.
سخن پایانی
  • اگر امشب مهمان دارید و هدفتان خرید چیپس است، اگر تخفیفی بود استفاده کنید وگرنه شاید در نزدیکی دام یک تخفیف نا مناسب برای شما هستید.
  • در مورد کالاها، همیشه این سوال را بپرسید که چقدر از ارزش این محصول به موجودیت فیزیکی آن مرتبط است و چقدر به ارزش افزوده بعد از تولید کالا. مثلاً چیزی مثل چیپس، قیمتش، هزینه نرم افزاری و بیشتر ناشی از هزینه های چرخه فروش است، نه محتوای آن. بنابراین اگر توجه کنید، چیپس را کمتر ارزان می کنند، بلکه به صورت “Buy one, get one free” عرضه می کنند. یعنی مثلاً چیپس دو دلار است. می گوید یکی بخر، یک دیگر رایگان! یعنی دو دلار برای دو چیپس! یعنی هر چیپس یک دلار! حالا به فروشند بگویید، من فقط یکی از این چیپس ها را می خواهم اما حاضرم به جای یک دلار یک و نیم دلار بدهم. قبول نمی کند. چرا؟ به همان دلیل بالا. اما اگر دقت شود. بر روی مثلاً شامپو، تخفیف های مالی بیشتر اعمال می شوند. چرا چون بیشتر به چشم می آیند و در ضمن اگر “بای وان، گت وان فری” باشد، شامپو مثل چیپس نیمه عمر محدودی ندارد و تا مدتها می ماند و مشتری دیگر برای شامپوی بعدی به فروشگاه برنخواهد گشت.
  • کلاً خلاصه حرف من این است. قدر تخفیف های اعمالی را بدانید و با یک رفتار هوشمندانه به بازی سیستم پاسخ دهید. آنها چشمشان به شما و اشتباهاتتان است. تخفیف ها، چاقوی دو لبه هستند. هم میوه را پوست می کنند و هم انگشتان دست را می برند. این یک بازی هوشمندانه است و به بازیگران هوشمندی نیاز دارد.

فرهاد عبدی

کاپول با جمع آوری و ارائه تخفیف های ویژه از سوی مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش سایت های تجاری ایرانی گامی مهم در آرشیو و نگهداری کوپن های تخفیف برداشته است.

دیدگاه خود را بنویسید